Hvad er NLP?

John Grinder

NLP kom til verden i Californien i 1970'erne som resultat af et projekt, startet af sprogforskeren John Grinder og psykologen Richard Bandler.

Neuro Lingvistisk Programmering

NLP står for ”Neuro Linguistic Programming”, og Richard Bandler definerer NLP sådan:

"NLP is an attitude and a methodology that leaves behind a trail of techniques..." - eller på dansk: "NLP er en måde at agere på og en metodologi, som efterlader sig et spor af teknikker...".

Modelling

Grinder og Bandler opfandt Modelling, en struktureret metode til at afdække præcist hvad eksperter gør for at opnå topresultater i deres arbejde, og hvordan de gjorde det. Fysisk, meget specifikt og helt ned i mindste detalje.

Systematisk modellering

De satte så deres opdagelser i system, så du kan "modellere" eksperter fra hvilket som helst felt og selv tilegne sig de færdigheder, der skaber succes og positive forandringer på et bestemt område, enkelt og hurtigt.

Hele ”konceptet” kaldte de ”NLP, Neuro Linguistic Programmering”, og de udgav en del bøger om NLP i forandringsprocesser, bl.a. ”Frogs into Princes”, ”The Structure of Magic” og ”Using Your Brain – For a Change”, som i dag er klassikere inden for NLP og personlig udvikling.

Richard Bandler NLP

Skab de resultater du ønsker

Navnet NLP refererer til hele det menneskelige nerve- og sansesystem (Neuro), de verbale og non-verbale sprogprocesser vi aktiverer i vores kommunikation (Lingvistik), og evnen til at strukturere vore neurologiske og sproglige systemer (Programmering) til at opnå de resultater, vi ønsker.

Kort fortalt handler NLP derfor om at ”programmere sig selv til succes” – hvad du så vil lægge i det.

Sund fornuft i system

Nogle kalder det også ”Sund fornuft sat i system”, fordi NLP netop er essensen af den specifikke adfærd, som eksperter udviser, når de skaber succesrige resultater inden for deres ekspertisefelt.

Eksperter, som skaber ekstraordinære, gode og positive resultater i deres arbejde, f.eks. inden for familievejledning, psykiatri, kommunikation, coaching, salg og ledelse.

NLP teknikker

De NLP teknikker, du sikkert allerede kender, f.eks. "aflæsning af øjenbevægelser" og ”spejling”, er altså ikke NLP i sig selv, men nogle af de mange praktiske "værktøjer", der er skabt i sporet af NLP.

Der er desuden næsten lige så mange definitioner på NLP, som der er udøvere.

Og der kommer løbende nye metoder, teknikker og værktøjer til, fordi NLP er fleksibel og i konstant udvikling.

Næsten lige som mennesker…

Kontakt NLP Foreningen

Ønsker du at blive medlem af NLP Foreningen?

Vælg mellem SKOLE, PRO eller Interessemedlem.

Skriv til FORMANDEN på info(at)nlp-foreningen.dk

Kontakt redaktionen

Har du artikler eller andet til hjemmesiden og NLP Magasinet,
så send materialet (tekst og foto mv.) på mail til

redaktionen(at)nlp-foreningen.dk

Kontakt Media & Annoncer

Vil du investere i en banner eller annonce
på hjemmesiden eller i NLP Magasinet?

Send os en mail på redaktionen(at)nlp-foreningen.dk og du kontaktes hurtigt af redaktionen.

NLP Standardudvalget

Har du spørgsmål om optagelse som Skolemedlem, krav til certificering, uddannelser og undervisningsmaterialer?

Udvalget for NLP-standarder evaluerer ansøgninger og godkender optagelse af NLP Skoler som medlem af foreningen iht. gældende NLP standarder for uddannelse af NLP Practitioners og NLP Master.

Skriv til Standardudvalget via formanden på info(at)nlp-foreningen.dk